Odpady vznikající při přepravě a skladování ropy
Při rostoucí hustotě lodní dopravy, jako nejdůležitější formy dopravy ropy mezi kontinenty dochází poměrně často k haváriím a následným ekologickým škodám způsobeným uniklou ropou. Daleko větším problémem jsou však výplachové kaly a zátěžové vody z tankerů, kterých je podstatně více (80 %) než znečištění při haváriích tankerů.Ropovody jsou nejdůležitějším druhem dopravy na pevnině. Ropovody jsou liniovým zdrojem znečištění povrchových a podzemních vod. Znečištění je způsobeno zejména odpadními kaly na přečerpávacích stanicích a v mezinádržích.
Silniční a železniční doprava může způsobit v případě havárie lokální znečištění podzemních a povrchových hmot.
Kdy dochází k úniku ropy a ropných látek?
Při skladování ropy a ropných látek dochází k jejich únikům ze skladovacích nádrží, cisteren a jiných nádob v důsledku špatného stavu skladovacích zařízení či nesprávné manipulace s nimi.
Jak zneškodnit ropné kaly?
Ropné kaly vznikající při dopravě a skladování ropy a ropných produktů se granulují nebo briketují a poté se zneškodňují řádným spalováním.
Využití ropných kalů je možné jejich oxidací za vzniku podobných produktů použitelných pro stavební a izolační účely.
V případě havárií na vodních plochách a tocích se k odstranění ropných látek používají speciální norné stěny nebo plovoucí bariéry, které ohraničí ropnou skvrnu a ropné látky jsou mechanicky sbírány do sběrných nádob. Použité sypké adsorpční materiály (piliny, Vapex, písek, křída fibroilní textilie) jsou obvykle zneškodněny ve spalovně nebezpečných odpadů.